Waarom Wim Pijbes de Nederlander van het jaar 2013 is.

images[5] Elsevier verkiest sinds 2004 elk jaar een Nederlander van het jaar. Afgekeken van Time, die al vanaf 1927 iemand tot ‘Person of the Year’ uitroept. Dit jaar koos Elsevier Wim Pijbes, hoofdirecteur van het Rijksmuseum. Een van mijn interesses is te begrijpen wat iemand tot een goede leider maakt. Je verdiepen in opvallende leiders helpt daarbij. Nu dus Wim Pijbes.

De hele wereld roemt over het vernieuwde Rijksmuseum, dat dit jaar open ging. Na mijn bezoek deze zomer, met een paar collega’s uit onze vakgroep beeldend vormen, begrijp ik dat. Het is echt een geweldig museum. Een van de genoemde collega’s weet veel van het Rijks en wees ons op allerlei details, geniale vondsten, keuze in manier van tentoonstellen en andere dingen die ik als leek niet zou hebben gezien. Ondertussen weet ik dat hier de hand van de leider van het museum achter zit: Wim Pijbes. Zijn werkzame leven tot nu toe (hij is nu 52) werkte hij in de kunstsector. Sinds 2008 in het Rijksmuseum.

De biografie van leiders werpt vaak een bepaald licht op het feit dat ze leider werden en de manier waarop ze dat deden. Dat geldt ook voor deze leider. Wim is de oudste uit een gezin van drie, een ondernemersgezin. Ouders runden een zaak in luxe delicatessen en Wim deed daar ervaringen op en droeg zijn steentje bij. Daar leerde hij hoe belangrijk de presentatie is, het uiterlijk en hoe belangrijk klanttevredenheid is en dat je discipline moet opbrengen, het moet goed en het moet netjes. Dit is de basis van zijn ontwikkeling. Die wordt tijdens zijn studie Kunstgeschiedenis aangevuld met kennis. En hij doet ervaringen op in de theaterwereld (ook daar gaat het om presentatie), het organiseren van tentoonstellingen en werken in andere musea. Ideale bodem om uit te groeien tot de directeur van een museum dat wereldwijd bewierookt wordt.

Als leider heeft hij dus verstand van de inhoud, hij is innerlijke betrokken, zijn hart ligt bij de kunst. Hij is erg gedreven om iets beter te maken, het niveau omhoog te brengen. Hij is ondernemer. Hij vraagt zich altijd af: Hoe kan het beter, hoe kunnen we meer publiek trekken, hoe kunnen we iets unieks doen. Hij is creatief, communicatief en heeft gevoel voor PR en weet vaak de media te halen. Als leider is hij inspirerend, direct, maar met behoud van relatie. Hij heeft visie en denkt niet in problemen maar in oplossingen. Hij heeft een enorm doorzettingsvermogen. Is zeer gedreven en bemoeit zich als het nodig is met de details en controleert ook of het wordt uitgevoerd zoals hij wil. Hij is vooral een persoonlijkheid.

Hij denkt anders dan de meeste collega’s, durft zaken ter discussie te stellen. Zijn missie: het Rijks moest van iedereen, voor iedereen worden. Die visie werkte hij uit tot in de details: een grote ontvangsthal waar het publiek zich welkom voelt, toegankelijke zaalteksten, chronologische tentoonstelling.

Wim Pijbes is een combinatie van gedrevenheid, vakinhoudelijke bevlogenheid, persoonlijk leiderschap, visie en ondernemingszin.

Het resultaat? Al 2 miljoen bezoekers dit jaar, lovende recensies en een enorme stimulans voor Amsterdam in het algemeen en de kunstsector in het bijzonder.

Bron: EW, 14 december 2013.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *